Leerlingen, studenten, ouders en docenten over de hele wereld in aanraking brengen met computerwetenschap

Leerlingen, studenten, ouders en docenten over de hele wereld in aanraking brengen met computerwetenschap

GOOGLE-ONDERWIJS IN COMPUTERWETENSCHAP

"CS First heeft ons enorm geholpen om onze leerlingen de basisbeginselen van programmeren bij te brengen."

MEER LEZEN

Betsy Hare

Deelneemster aan CS First, Instructional Technology Specialist bij Oakbrook Middle School in Ladson, South Carolina.

GOOGLE-ONDERWIJS IN COMPUTERWETENSCHAP

"Na mijn eerste sessie met Made with Code had ik het gevoel dat ik veel geleerd had en met programmeren aan de slag kon. Ik vond het heel inspirerend."

MEER LEZEN

Amaya, 13 jaar

Deelneemster aan Made with Code bij Girls Inc. in de Pacific Northwest van de VS (Portland, Oregon)

GOOGLE-ONDERWIJS IN COMPUTERWETENSCHAP

"De RISE-award in 2012 heeft absoluut bijgedragen aan onze ongelooflijke groei in de afgelopen twee jaar…"

MEER LEZEN

Chelsey Roebuck

RISE-partner, Executive Director en medeoprichter van ELiTE, NYC

GOOGLE-ONDERWIJS IN COMPUTERWETENSCHAP

"Tijdens onze CS4HS-workshop zijn we meteen aan de slag gegaan met Scratch en hebben we leerlingen laten kennismaken met programmeren…"

MEER LEZEN

Shannon Houtrouw

CS4HS-deelneemster en docent computerwetenschap bij het Kalamazoo Area Math and Science Center.

GOOGLE-ONDERWIJS IN COMPUTERWETENSCHAP

"Programmeren vond ik altijd lastig, maar met Pencil Code heb ik mijn programmeervaardigheden eens goed kunnen testen."

MEER LEZEN

Allie Maltzman

Deelneemster aan Pencil Code, klas van 2018.

×

Uitdagingen

Mevrouw Hare merkte dat meisjes de technologische vakken lieten vallen. Na enkele gesprekken met deze leerlingen realiseerde ze zich dat ze misschien niet hun keuze voor vakken kon veranderen, maar ze kon de leerlingen na school wel een omgeving bieden waar ze zich op hun gemak voelden om met hun klasgenoten samen te werken en te communiceren via computerwetenschap.

Bezoek CS First

Oplossingen

Mevrouw Hare realiseerde zich dat computerwetenschap meer is dan alleen voor een computer zitten en ontwikkelde Girls in Tech, een naschools programma van twee uur voor meisjes van de middelbare school. Tijdens dit programma wordt gewerkt aan teambuilding en contact met de gemeenschap. Hiervoor wordt Google CS First gebruikt, waar de basisprincipes van programmeren van computers aan bod komen. Vrouwen uit de omgeving die in de technologie werkzaam zijn, worden uitgenodigd om over hun carrière te vertellen en te helpen met de begeleiding wanneer de leerlingen werken aan hun CS First-projecten. De meerderheid van de meisjes was nog nooit in aanraking gekomen met computerwetenschap en verlangde aan het eind van het programma naar meer projecten. De meisjes lieten met trots hun programmeervaardigheden zien aan klasgenoten, vrienden, familie en leden van de gemeenschap.

Bronnen

×

Uitdagingen

Vóór Made with Code had Amaya zeer weinig ervaring met programmeren en begreep ze niet goed wanneer en waar het werd gebruikt. Amaya is erg dankbaar voor haar ervaring met Girls Inc. en Made with Code. Ze vindt dat er te veel meisjes zijn die niet de kans krijgen om kennis te maken met programmeren en die niet worden aangemoedigd een carrière in computerwetenschap na te streven.

Bezoek Made with Code

Oplossingen

Amaya leerde van haar ervaring met Made with Code dat vrouwen goedgewaardeerde functies in computerwetenschap kunnen vervullen en op hetzelfde niveau als mannen kunnen werken. Amaya raakte ook geïnspireerd om andere meisjes te leren programmeren bij Girls Inc. Dankzij deze ervaring heeft Amaya zelfvertrouwen opgebouwd, heeft ze haar sterke punten leren kennen en heeft ze haar leiderschapspotentieel ontdekt.

Bronnen

×

Uitdagingen

ELiTE was specifically interested in learning how to better serve girls as emerging leaders in technology. They sought to learn from WAAW Foundation (Working to Advance African Women) and model best practices to engage more girls, specifically in Africa.

Bezoek RISE

Oplossingen

ELiTE heeft ervaringen met het programma uit Kenia, Ghana en Nigeria toegepast in de VS, waar de organisatie nu uitgebreidere buitenschoolse programma's op scholen verzorgt. De focus lag oorspronkelijk op de verbetering van de carrièremogelijkheden voor meisjes. Met de veranderingen die ELiTE heeft aangebracht, behalen alle leerlingen nu betere resultaten.

Bronnen

×

Uitdagingen

Uit een onderzoek van het Amerikaanse Ministerie van Onderwijs uit 2015 blijkt dat ten minste 17 staten een tekort aan docenten computerwetenschap hebben gemeld. Voor sommige staten bestaat dit tekort al sinds 1990. Ondersteuning van de groei van het onderwijs in computerwetenschap komt neer op de ontwikkeling van kwalitatief goede docenten die de nieuwste methoden en de pedagogiek van het onderwijs in computerwetenschap begrijpen.

Bezoek CS4HS

Oplossingen

CS4HS voorziet in de financiering van onderwijsdeskundigen voor de planning en professionele ontwikkeling van docenten computerwetenschap. CS4HS-programma's verschillen per regio en worden gebaseerd op de plaatselijke behoefte aan docenten. Het resultaat is hetzelfde: docenten ontwikkelen meer zelfvertrouwen in het onderwijzen van computerwetenschap en bouwen nuttige banden op met andere docenten computerwetenschap.

Bronnen

×

Uitdagingen

Beaver Country Day School, a small private school in Massachusetts, recognized the growing importance that computer science plays in the world. However, like many schools in the US, they didn’t offer any programming classes, so their students weren’t getting exposure to CS

Bezoek Pencil Code

Oplossingen

Beaver Country Day School wilde hier iets aan doen en werd in 2013 de eerste school in de VS die computerwetenschap in alle vakken heeft geïntegreerd. De school gebruikt Pencil Code in elk vak, van Engels tot Wiskunde. De leerlingen voeren nu een scala aan opdrachten uit met Pencil Code, variërend van het ontwerp van chatbots tot visualisaties van Macbeth, en van het oplossen van wiskundige vergelijkingen tot het ontwerp van een app die aangeeft hoeveel uur je elke avond nodig hebt om je huiswerk af te krijgen.

Bronnen

CS First

"CS First heeft ons enorm geholpen om onze leerlingen de basisbeginselen van programmeren bij te brengen."

Made with Code

"Na mijn eerste sessie met Made with Code had ik het gevoel dat ik veel geleerd had en met programmeren aan de slag kon. Ik vond het heel inspirerend."

RISE

"De RISE-award in 2012 heeft absoluut bijgedragen aan onze ongelooflijke groei in de afgelopen twee jaar…"

CS4HS

"Tijdens onze CS4HS-workshop zijn we meteen aan de slag gegaan met Scratch en hebben we leerlingen laten kennismaken met programmeren…"

Pencil Code

"Programmeren vond ik altijd lastig, maar met Pencil Code heb ik mijn programmeervaardigheden eens goed kunnen testen."

De basis in onderzoek

We geven opdracht om onderzoek uit te voeren met het doel meer inzicht te krijgen in hoe we leerlingen bewuster kunnen maken en beter kunnen laten kennismaken met computerwetenschap. We willen erachter komen wat leerlingen motiveert en welke drempels de keuze voor computerwetenschap in de weg staan.

BEKIJK DE ONDERZOEKSRESULTATEN

Op zoek naar computerwetenschap: mogelijkheden en drempels in het basis- en voortgezet onderwijs in de VS

Onderzoek onder schoolhoofden, rectors, docenten, ouders en leerlingen.

Vrouwen die kiezen voor computerwetenschap: wat er uiteindelijk echt toe doet

Belangrijke factoren die jonge vrouwen motiveren om voor computerwetenschap te kiezen.