Nick Young, IT-manager bij de University of North Carolina at Greensboro (UNCG), gelooft in twee ingrediënten voor campustechnologie. Ten eerste moeten studenten en medewerkers tools gaan gebruiken omdat ze deze nuttig vinden, niet omdat IT dat van ze verwacht. Ten tweede moeten studenten en medewerkers de technologie grotendeels zelfstandig kunnen beheren, waarbij IT vrijwel niet hoeft te helpen. In de lange periode waarin de UNCG werkt met Google (een samenwerking die in 2005 begon met het gebruik van Gmail), hebben het gebruiksgemak en de organische implementatie bijgedragen aan de verspreiding van Google Workspace for Education onder de 20.000 studenten en 3500 medewerkers van de universiteit.
"We proberen te luisteren naar de wensen van studenten en medewerkers, in plaats van ze te vertellen wat ze moeten doen", zegt Young. "We stellen apps beschikbaar en laten mensen vrij in welke tools ze gebruiken. Op die manier proberen we het gebruik ervan te stimuleren."
Toen de studenten en medewerkers eenmaal het nut van Gmail en andere Google Workspace-tools zoals Google Documenten inzagen, zijn ze langzaamaan ook de nieuwe functionaliteit gaan gebruiken die Google in de afgelopen tien jaar aan Google Workspace heeft toegevoegd, waaronder Google Meet en Google Discussiegroepen. Volgens Young zien de studenten dankzij deze nieuwe tools en functies in hoe belangrijk het is om samen te werken en nuttige informatie met elkaar te delen.