University College Dublin moet eenvoudige toegang tot e-mail en productiviteitstools bieden (zonder het IT-team meer werk te geven) om zo studenten en medewerkers met elkaar en online informatiebronnen verbonden te houden. "We moeten een zeer open netwerk bieden dat niet aan een specifiek apparaat is gekoppeld en waarop alles via wifi werkt", zegt Brian Morrissey, hoofd Webservices. Met 32.000 studenten en 6000 medewerkers kunnen er op bepaalde momenten 40.000 computers, tablets en smartphones actief zijn op het campusnetwerk, die gebruikmaken van e-mail en deelfuncties voor documenten. "Onze campuscommunity wil functies die altijd beschikbaar zijn en wil zich geen zorgen maken over registratie van apparaten of verbinding met hun e-mailaccount", zegt Morrissey.
Het Sunmail-mailsysteem van de universiteit was erg arbeidsintensief voor Morrissey en zijn IT-collega's. Daarnaast was het systeem niet erg gebruiksvriendelijk voor de studenten en medewerkers. "Het was een duur systeem als je kijkt naar kosten en beheer, en dat zijn twee dingen die we proberen te vermijden", aldus Morrissey. Het IT-team moest meerdere grote e-mailservers onderhouden en controleren, maar ook antispam- en antivirussoftware die op nog meer servers werd uitgevoerd. Studenten en medewerkers klaagden over de beperkingen van hun accounts, waardoor ze vaak berichten moesten verwijderen. "We moesten een zescijferig bedrag investeren om de architectuur van een verouderd systeem te vernieuwen", legt Morrissey uit. Het IT-team heeft toen besloten om over te stappen naar een cloudgebaseerd e-mailsysteem dat eenvoudig kon worden geïmplementeerd en beheerd.